Yogastijlen


Verschillende yogastijlen & lessen


Ik bied een gevarieerd lesrooster aan. Hieronder volgt een omschrijving van de lessen.



Easy Vinyasa Flow

Dit is een yogavorm, waarbij juiste ademhaling, concentratie en uitdagende houdingen de basis vormen. De houdingen variëren van staand, zittend tot liggend. Door het ritme van de adem en bewegingen die in elkaar overlopen ontstaat er een 'flow'. Bij Easy Vinyasa Flow wordt er zowel aan kracht als aan lenigheid gewerkt. Daarnaast zorgen de continue focus op adem en lichaam ervoor dat je ‘uit je hoofd bent’.


Power Yoga

Dynamische en krachtige yogavorm waarbij de houdingen in elkaar overlopen, zodat er een 'flow' ontstaat. De serie met houdingen, welke variëren van staand, zittend naar liggend, wordt ondersteund door middel van een juist ademgebruik. Door de dynamiek van deze les heeft deze veel weg van een work-out. Power Yoga biedt een fysieke uitdaging op het gebied van kracht en lenigheid en maakt daarbij ook het hoofd ‘leeg’.


Easy Flow & Yin Yoga

Een combinatie van Yin en Yang. Aan de uitdagende Easy Flow serie worden Yin houdingen toegevoegd, waardoor er meer verdieping en zachtheid kan ontstaan. Er wordt in deze les zowel aan kracht, lengte als op het bindweefsel ingewerkt, waardoor er meer soepelheid ontstaat.


Yin Yoga

Bij Yin Yoga houd je de houdingen 3 tot 5 minuten vast. Hierdoor wordt er ruimte gecreëerd voor het bindweefsel en de gewrichten. Daarnaast komen door het uitvoeren van Yin houdingen spanning en stress los, waardoor je niet alleen ruimte in je lichaam maar ook in je hoofd maakt. Doordat Yin houdingen gekoppeld zijn aan de meridianen in het lichaam, hebben zij ook een gunstig effect op de gezondheid.


Restorative & Yoga Nidra

Restorative Yoga oftewel ‘herstellende yoga’ is een hele zachte yogavorm waarbij je met behulp van hulpmiddelen in liggende of zittende houdingen wordt geplaatst. Je blijft een langere tijd in de houding en focust daarbij op je adem. Hierdoor kan je lichaam compleet ontspannen en herstellen.

Deze les wordt afgesloten met een Yoga Nidra oftewel ‘slaapyoga’. Tijdens Yoga Nidra kom je in een toestand tussen slapen en waken. Hierdoor kunnen spanningen die je onbewust vasthoudt, verwerkt worden en kan je lichaam zich op verschillende vlakken compleet ontspannen.


Yin Yoga & Yoga Nidra

Bij deze les wordt de serie met Yin houdingen afgesloten met een Yoga Nidra sessie. De Yin houdingen creëren ruimte voor het bindweefsel en de gewrichten. De Yoga Nidra sessie zorgt voor mentale ontspanning. Er ontstaat zowel ruimte als ontspanning in het lichaam en hoofd, wat een gunstige uitwerking heeft op de gezondheid en energie.



-x-

Wat is yoga


Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent 'eenheid' of 'samenbrengen'. Yoga ontstond ruim 4.000 jaar geleden in India. Het was een manier om tot een diepere staat van meditatie te komen.

Feitelijk is er in 4.000 jaar tijd niet veel veranderd, want ook nu nog is dat de kern van yoga.

Anders dan vroeger wordt de eenheid van lichaam en geest nu vooral gezocht (en gevonden) in een combinatie van ademhaling, lichamelijke oefening en concentratie.


Adem


Vooral de ademhaling is bij yoga erg belangrijk. De adem wordt gezien als levensenergie; zonder te ademen kun je niet leven. Een juist ademhaling tijdens de yoga-oefening geeft je kracht en focus. De ademtechniek die bij Easy Vinyasa Flow yoga en Power yoga wordt gebruikt heet' Ujjayi adem'. Deze ademhaling ligt hoog in de borstkas. Ujjayi helpt de yogi het ritme in de oefening vast te houden, voldoende zuurstof op te nemen en energie op te bouwen.


Asana's


Yoga leert ons om lichaam en geest, en om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen (asana's) geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning.

De asana's of houdingen variëren van staand, zittend tot liggend en kunnen aan elkaar gekoppeld worden door 'vinyasa's'. Hierdoor ontstaan er 'flow' in de yoga oefening.


Voordelen


Een van de vele voordelen van yoga is dat je geest en gemoedstoestand meer in balans raken, waardoor je beter slaapt en kunt ontspannen. Juist in onze jachtige 21e eeuw is yoga een goede manier om rust en ontspanning toe te laten. Geen wonder dat yoga de laatste jaren zo populair is.


Maar daarnaast levert yoga ook fysiek veel voordelen op. Je wordt meer bewust van je lichaam en hoe het werkt. De houdingen zijn er voor bedoeld om zowel je lichaam als geest te trainen en sterker te maken. Daarnaast stimuleren ze de energiestroom, vergroten zij de flexibiliteit en bevorderen ze de balans.


Voor wie is yoga


Voor iedereen! Er zijn heel veel yoga stijlen te vinden. Van meditatieve yoga tot fysiek zwaardere yoga. Belangrijk is het om een stijl te vinden die bij je past en waarbij je jezelf fijn voelt en uitdaagt. Hierdoor kun je precies uit een yoga les halen wat je zelf wilt en daardoor de vele voordelen ondervinden.


Levensstijl


De voordelen die yoga biedt houden niet op als je van de mat afstapt. In tegendeel. Wanneer je regelmatig yoga beoefend zul je daar zowel lichamelijk als geestelijk profijt van hebben in je dagelijkse ritme. Yoga maakt onderdeel uit van een gezonde leefstijl en het 'goed voor jezelf zorgen'. Wanneer je het omarmt wordt het een manier van leven. 


-x-










In Flow Yoga Oss - Opaalweg 94, Oss - in-flow@outlook.com